الاكتئاب و ما بعده
44
المستشير:

Nour

الاستشارة:

انا كنت طالبة شاطرة جدا و بعد ان لما دخلت ثانوية عامة بقيت ما بذكر ش كويس .

اوقات كنت بعد اتكلم مع نفسى فى اى حاجة سواء سلبية أو إيجابية و كل ما أحوال افتح الكتاب ده يحصل معى .

كنت اوقات كثير بحس انى يغرق بس مش عارف واقول لمين و اقوله ايه علشان ينجدنى و اقوله انا يغرق من ايه اصلا كنت بحس ان روحى عمالة تنزل لتحت و كان فى حاجة عمالة تنزلنى لتحت و انا مش قادر اعمل حاجة .

بدأت بكره نفسى و كل حاجة حوليا و بقيت بفكر فى الانتحار كثير و كنت شايف ان ما فيش اى فائدة من حياتى و كنت دائما بقول انا حمل ثقيل اوى على اهلى و لو موت ده هيكون احسن و اتخليت عن كل و خلانى مرة واحدة بعد ماكنت شخص طموح لشخص فورد الأمل فى كل شئ .

كنت اوقات كثير جدا ببقى عايز أصرخ بس مش قادر كنت ساعات بفتح فمى و أصرخ بس من غير ما اطلع اى صوت كنت دائما بلوم نفسى و فكرها اوى و بدأت أتخيل نفسى و انا ينتحر كثير جدا و بعد ظهور نتيجة اولى ثانوى بتاعت الترم الاول كنت طالع بمادة و حاولت انتحر بس ما مقدرتش بقت حركات ثقيلة جدا و مش عايز اعمل اى حاجة مجرد انى اجلس و ما اعملش اى حاجة و فقدت الإحساس بمسؤولية الدراسة و كل ده حصل و انا فى اولى ثانوى .

فى ثانية ثانوى كنت حاسس انى بدأت أتنفس شوية و احسن كثير من اولى و بدأت أحوال انى اذاكر ثانى بس باردو مش زى ماكنت الاول كان الوضع نوعا ما مستقر بس باردو كان فى افكار سلبية و لسه زى ما انا بفكر فى الموت بس الفكرة كلها أن انا كنت بذاكر الاستسلام الأفكار ديه كان أقل شوية و ما حولت انتحر فى السنة ديه عكس اولى ثانوى كنت فلقد الإحساس بكل حاجة حرفيا و اى حاجة بعملها بعملها من غير اى رغبة او نفس و الحاجات الى كنت بحب اعملها بطلتها كليا لدرجة انى بطلت أهتم بنظافتى الشخصية و كل حاجة ثانية كنت بكره نفسى اوى حرفيا و كنت بدأت على نفسى كثير جدا انى اموت و احد دلوقتى و كنت بضحك كده عبثا من غير اى احساس بالفرح و الى يشرفنى يقول انى كويس و ما يحسش باى حاجة غريبة بس انا بالم غريب جدا جوايا و كنت بصرك بس داخليا .

اما بقى فى ٣ثانوى كنت داخلة باردو و انا ما عندي ثقة فى نفسى و كنت مش حاجات ثقة انى ممكن تجيب مجموع عالى لكن مع الوقت بدأت أثر فى نفسى و اقدر احس بطعم الحياة شوية شوية لكن باردو مش زى قبل ما ادخل ثانوية عامة و كنت فاكر انى بدأت وتحسن لحد ما حاولت انتحر ثانى و المرة ديه كانت صور الانتحار أكثر وضوحا فى دماغى ل
كانت شايف شرايين يدى مقطوعة و بتنذف و بعد ان فوقت و رجعت ثانى بطاقة إيجابية أكثر من اول بس انا لسه حماسة و شغف للأحلام و الدراسة و تحقيق كل حاجة لسه مش قادر انى اشتغل كويس المفروض اعمل ايه و لسه ثقتى فى نفسى ضعيفة باردو مع العلم ان الامتحانات عندنا بتتسرب و ده حرفيا ما خلينى مخنوق جدا فى بتدخلها الإجابات ازاى الثانى بنفس الشغف و الحماس و أكثر و ابطل اكره نفسى و كل حاجة فى حياتى .

المهم الى صدمنى أكثر انى كنت لسه مكتشف انى مريض بالاكتئاب و مفيش اى حد من اهلى لاحظ انى متغير و حسيت انى بجد لوحدى .


معلومات إضافية:

هل حصلت على استشارة :
لا

مستوى الدخل :
ليس لدى

عدد أفراد الأسرة :
٥

الحالة الاجتماعية :
عادية

الترتيب بين الأبناء :
١

مشاركة الاستشارة
29, يونيو, 2022 ,04:03 مسائاً
الرد على الاستشارة:

وعليكم السلام ورحمه الله وبركاته نشكر لكم ثقتكم بنا .. ونسأل الله لكم التوفيق وَ السداد. عند قراءة رسالتك و الاطلاع على بعض ما مررت به من شعور و أفكار .. هنا سأطرح سؤالاً عليك , هل تم تشخيصكم من قبل مختص ؟ فإذا كانت الإجابة : بنعم فهذا مؤشر جيد للتغيير للأفضل . وهنا آمل منك التوجه لأحد أفراد أسرتك ممن تثق به وتعتبره صديق .. وذلك لإخباره بما تشعر به ويكون داعم لك في مرحله العلاج . كما آمل منك وضع جدول بمهامك اليومية والتي ترغب في إنجازها ، مع إدخال هوايتك المفضلة ، بالإضافة إلى ممارسة رياضة المشي أو الرياضة المحببه لديك.. وقد نقترح لك أيضاً قراءة بعض الكتب البعيدة عن موضوع الدراسة . كما نقترح أيضاً اختيار عبارات محفزة و جميلة عن الحياة و المستقبل ، و ماذا تريد أن تكون في المستقبل و وضعها أمامك لقراءتها كل صباح . وفي نهايه اليوم وقبل الخلود للنوم مراجعة جدول المهام اليومية وما أنجز منها و الذي لم ينجز . وثق بالله_ جل وعلا _ أن يعينك على ذلك ، ولا تنسى أن إرادتك من أهم الأمور للتغيير .. وفقك الله .

مقال المشرف

هذه ١٥٠ فكرة لنا ولأولادنا في الإجازة

فكرة الأفكار... الفراغ نعمة، والإجازة الصيفية تتيح لأولادنا فسحة من الوقت لا مثيل لها في العمر كله، ....

شاركنا الرأي

ما رأيك في منصة المستشار بشكلها الجديد؟

استطلاع رأي

هل تؤيد الاستشارات المدفوعة ( بمقابل مالي )؟

المراسلات