شعور سلبي تجاه الآخرين!

شعور سلبي تجاه الآخرين!

  • 39856
  • 2018-01-27
  • 65
  • اميرة خالد

  • السلام عليكم،هدخل فالموضوع عطول انا ولدى وولدتى اتجوزوا جواز صالونات بقالهم اكتر من تلاتين سنه المشكله انى كل واحد فيهم بيتكلم عن التانى وحش من وراه يعنى بابا يقول لماما على طلب هى طلبته مثلا حاضر من عنيا واهلك فوق راسي وهعملهم اللى عايزينه ويجي من وراها يشكلنا انه بيعمل كدا عشان متزعلشى وتتخانق معاه وهو مش بيطيق اهلها اصلا،وماما كذلك مفيش مرة كنت قاعده مع بابا او ماما لوحدنا الا ولقيتهم بيشتكوا من بعض فتربت جوايا فكرة انى الناس بتتكلم على بعض وحش من وراهم وفوشهم بيحبوا بعض بقى اى حد يعملنى حلو اعرف انه بيتكلم وحش عليا كن ورا ضهرى بقيت مش مصدقه فكرة انى فى حب صادق ،جتى لما قبلت شخص فالجامعه واعجب بيا وحبنى شاكه فحبه ليا حاسه انه بيتكلم عليا وحش من ورايا او هيتكلم بعد منتجوز او بعد منخلف مع انه اثبتلى انه بيحبنى وطلب ايدى واحنا فحكم المخطوبين دلوقتى فى كل خناقه مبنا بقول تلاقيه بيشتم عليا من ورايا واقعد اعيط واقول يارب يكرهنى ولو سبنى انا مش هزعل عشان انا مش مناسبه ليه انا معقدة نفسيه والقيه بيهد الدنيا عشان يصالحنى اجى افرح اقول لا دا بيعمل كدا عشان عايز منى حاجه عشان مش بيحب النكد مش عشان بيحبنى ،حتى دايما هو يقولى انتى ليه بتفكرى وحش انا مش هسيبك وبحبك ،بحس نفسي كانى اتجرحت ميت مرة مع انه اول حب حقيقى فحياتى،لما اتصرحت معاه قبل كدا وقولتله ايه الصفات الوحشه اللى فيا قالى مش شايف حاجه وحشه قولتله استحملنى عشان بفكر وحش قالى عجبانى بكل حلاتك بس خايفه دا يكون كلام طلع منه فوقت رومانسي وخلاص،لما بشوف واحد خايف على مراته او بيحبها بعد الجواز بستغرب اوى اوى ،مشفتش ست بتتكلم انها سعيدة مع جوزها او العكس
  • رد المستشار

    يمكنك التعرف على السيرة الذاتية للمستشار وإستشاراتة السابقة بالضغط على أسم المستشار

  • 2018-02-01

    د. حنان قرقوتي

    بسم الله الرحمن الرحيم
    ابنتي الغالية اميرة:
    احييك بتحية الإسلام السلام عليك ورحمة الله وبركاته، وبعد،
    فقد قرأت رسالتك، بتمعن، ورأيت أنك تصورين واقع العديد العديد من الأسر في بلادنا، وأنك لست معقدة نفسياً كما تظنين، بل أن الله سبحانه وتعالى جعلك تنكرين الواقع الذي ترين فيه ازدواجية في المواقف بين الأزواج. من جهة الوالد يقول للوالدة حاضر، وفي الوقت نفسه يتذمر من هذا الطلب ويصرح بمشاعره أمام الأبناء أي أمامك وأمام اخوتك. وكذلك تفعل الوالدة.
    وفي الوقت عينه تسبب هذا الأمر بالنسبة لك بعقدة نفسية كما تقولين، وبأنك خائفة من الارتباط بخطيبك وأن تتكرر هذه المواقف في رحلة زواجك.
    وإذا ما ناقشنا هذا الأمر بين الأزواج نراه بكثرة في واقعنا المعاش.
    والذي أقوله وبالله التوفيق:
    1- إن الغيبة عادة سيئة كما بينها الإسلام بكلام المسلم على أخيه المسلم بما يكره، وشبهه القرآن العظيم كمن يأكل لحم أخيه الميت، قال تعالى في سورة الحجرات، الآية 12 : "أيحب أحدكم أن يأكل لحم أخيه ميتاً فكرهتموه".
    2- بالنسبة لوالديك فإنهما لا يريدان الشجار مع بعضهما، فيلجأ كل واحد منهما إلى أولاده ليروي مظلمته كما يظن.
    ابنتي الغالية:
    بالنسبة إليك فقد كرهت هذا الأمر على مدى عقود، وليتك توضحين هذا الأمر لوالديك كل على حده، من دون المساس بتجريح كلام أحدهما أمام الآخر.
    أما بالنسبة الى ارتباطك بالعريس فأكملي زواجك مستعينة بالله تعالى على تغيير هذه العادة في رحلة زواجك، كما يجب عليك تنبيه من حولك لترك هذه العادة التي ذمها الإسلام، إلا من تعرض لظلم.
    والله ولي التوفيق
    والسلام عليك ورحمة الله وبركاته
    • مقال المشرف

    إذا ارتاح الوالد.. تعب الولد

    "إذا ارتاح الوالد تعب الولد، وإذا تعب الوالد ارتاح الولد"، سمعت هذه العبارة من بعض كبار السن كثيرًا، وقد تجد أحدهم يبني عليها مواقف حياتية كبرى، بل يحكيها ب

      في ضيافة مستشار

    أ. هيفاء أحمد العقيل

    أ. هيفاء أحمد العقيل

      استطلاع الرأي

    هل تؤيد فعالية الأستشارة الاليكترونية في حل المشكلات؟
  • نعم
  • أحياناً
  • لا
    • المراسلات