لا أعرف من أين أبدأ!

لا أعرف من أين أبدأ!

  • 39850
  • 2018-01-26
  • 52
  • Maha

  • صراحة انا مش عارفة ابتدي منين انا بخاف من الناس من و انا صغيرة انا عندي 29 و الموضوع ده مسببلي مشاكل في شغلي و نفسيتي بالنسبة لشغلي انا شغالة خدمة عملاء و قربت اكمل سنتين فيها بس المشكلة اني بخاف اتكلم مع الناس فده ساعات بياثر علي شغلي في شغلي في حاجة عندنا اسمها aht يعني الوقت الطبيعي بتاع المكالمة اللي هو المفروض 230 و انتي لو جبتيه او جبتي اقل منه تبقي من ال top achieves بس بسبب خوفي من الناس ساعات بماطل في المكالمات و بخاف اتعامل مع اي حد عنده ثقة في نفسه، خوفي ده مخليني فاقدة الثقة في نفسي، و بقيت مش بحب نفسي و شايفة نفسي فاشلة و اني معنديش اي مهارات في الحياة و معرفش ادافع عن نفسي او ارد علي حد و يبقي عندي حزم او اني اقول لحد لا في حاجات ممكن تاخد من وقتي او تضيعلي وقتيمن حاجات ممكن تكون فيها فايدة لنفسي يعني باجي علي حساب نفسي، علي الرغم من ان الشغلانة دي مش حباها اوي بسبب خوفي الا اني لو اتغلبت علي الموضوع ده انا عرفة اني هبقي شاطرة فيا لاني عارفة ان الانسان لو حط في دماغه انه يعمل حاجة هيعملها، مضايقني كمان ان المدرب اللي كان بيدربني كل اللي كان بيدربهم في الشركة شاطرين في شغلهم بس اما بيشوفني بيقولي بتهريج انهم بيعايروه بيا و اني اكتر حاجة ندم عليها،\اعتقد ان الموضوع ليه علاقة اني لما كنت صغيرة اتعرض لبعض المضايقات في المدرسة كانت في بنت تقول للميس بتاعتي ان قلت الفاظ مش كويسة و انا مكنتش بقول و كذا مرة اروح للمدير بسبب المشكلة دي و كان المدير يهددني انه هيكهربني لو قلت كده تاني و و مرة مدرسة ضربتني علي و شي بسبب بنات ضايقوني اهلي معرفوش عن الحاجات دي غير لما كبرت انا فاكرة مرة اختي الصغيرة واحد ضربها فماما قالتلها خدي حقك بنفسك انا عندي اخواتي التنين عندهم ثقة في نفسهم و شخصيتهم قوية لكن انا دايما باصة اني شخصية ضعيفة و ساذجة و معنديش شخصية و بقت عندي حلاات اكتئاب نفسي اتقبل نفسي ذي ما انا و احبها و يبقي عندي ثقة في نفسي و اني احقق احلامي و يبقي عندي حياه بس المشكلة ان خوفي من الناس ده هو اللي مضيعني
  • رد المستشار

    يمكنك التعرف على السيرة الذاتية للمستشار وإستشاراتة السابقة بالضغط على أسم المستشار

  • 2018-02-08

    د. حنان محمود طقش

    السلام عليكم ورحمة الله وبركاته
    حياك الله عزيزتي. ذكرت في رسالتك خوفك من الناس أثناء العمل ماذا عن علاقاتك الاجتماعية خارج العمل، ماذا عن صداقاتك في المرحلة الجامعية، وكيف هي علاقتك بوالديك.
    مشكلتك تندرج ضمن الرهاب الاجتماعي وأسرع طريقة للتخلص منها مراجعة أخصائي نفسي. سيساعدك في زيادة التوكيدية لديك وهي التعبير عن نفسك بصورة سوية ما بين العدوان والانسحاب الذي تفعلينه. يمكنك القراءة بنفسك عن زيادة التوكيدية والتدرب عليها. ويمكنك كذلك أن تتدربي على تسجيل خاص بك على التحدث بسرعة أكثر مما تفعلين حاليا، وقد يكون من المفيد لك أن تكتبي الرسائل التي تودين توصيلها مسبقا على ورقة أمامك، وعيدي كتابتها بصيغ متعددة وتدربي عليها.
    ساعدي نفسك بالتخلص من الذكريات السلبية في المواقف الاجتماعية التي حدثت في الماضي أو تحدث في الحاضر، وركزي على مواقف النجاح وهي لا شك أكثر بكثير من المواقف السلبية. تركيزك على المواقف السلبية يزيد خوفك وشعورك بالضعف بينما تركيزك على مواقف النجاح سيزيد ثقتك بنفسك.
    لا يجوز أن تكون فكرتك عن نفسك بناء على رأي شخص مهما كان مهم. ساعدي نفسك بسؤال المقربين منك عن أفضل صفاتك فالآخرين يرون منا ما لا نعرفه عن انفسنا. أول خطوات الإنجاز تقلبنا لذواتنا وسبحان من خلقنا مختلفين لعمارة الأرض. النجاح الحقيقي ليس في العمل فقط فهو مجرد جانب من الحياة وإن لم تشعري بالراحة فيه ابحثي عن غيره يتلاءم مع شخصيتك.

    • مقال المشرف

    إذا ارتاح الوالد.. تعب الولد

    "إذا ارتاح الوالد تعب الولد، وإذا تعب الوالد ارتاح الولد"، سمعت هذه العبارة من بعض كبار السن كثيرًا، وقد تجد أحدهم يبني عليها مواقف حياتية كبرى، بل يحكيها ب

      في ضيافة مستشار

    أ. هيفاء أحمد العقيل

    أ. هيفاء أحمد العقيل

      استطلاع الرأي

    هل تؤيد فعالية الأستشارة الاليكترونية في حل المشكلات؟
  • نعم
  • أحياناً
  • لا
    • المراسلات