كل ما حولي غريب .

كل ما حولي غريب .

  • 36069
  • 2016-01-21
  • 872
  • ابراهيم

  • السلام عليكم ورحمة الله وبركاتة .
    جزاكم الله كل خير علي المجهود الرائع عمرى 29 سنة متزوج منذ سنتين ولدى طفل عمرة 4 اشهر كنت فى زيارة لوالدى قولت انام شوية عندة كنت ساعتها نفسية كويسة وفرحان كان طفلى عندة 22 يوم كنت ساعتها اخذت برشام كان حجمة 2500مم دكتور باطنة قالى علية بتاع ديدان وغزات روحت نائم فجاة شعرت انى روحى اتسحبت روحت ناطط من على السرير وواقف فى نصف الغرفة اقول الشهادتين ومن ساعتها الله لايكتبها عى احد مسلم كأنى نائم لسة وبحلم ومش عارف انا فين انا ميت ولا اية دة وفضلت اعد 40 يوم كانى هموت وكل شوية كانى هشوف ملك الموت وبقالى 3 اشهر علي الحال دة مش عارف انا فين شايف كل حاجة في عيني غريبة الشوارع غريبة والشقق غريبة اروح اي مكان اقول لنفسي انا فين وابقي عارف اكسر الدنيا مع انى انا عارف انى في منزلى لكن عيني شايفة الدنيا غريبة انا بشتغل سواق تاكسي دلوقتي مش بنزل اشتغل وكان معاملتى كويسة مع زوجتى وكنت احب اجيب كل حاجة للبيت وفاكهة وكدة دلوقتى مش بعمل اي حاجة وكل لما افتكر الايام دي اعيط واقول انا روحت فين وكان عندى طموح كتير اوي دلوقتي مش عاوز اي حاجة عاوز اخف . واحد قريبى كان رايح عند دكتور نفسية عشان يخلية يبطل علاج النفسية روحت معاه وحكيت للدكتور على اللي حصل الدكتور فضل يحلف ان دي حالة نفسية قولتلة انا مكنتش زعلان من حاجة انا نمت وصحيت واحد تانى . قالى دي نقسية والله كتبلى علاج اسمة دوجماتيل 200 قالى اخذ نص قرص و علاج لوسترال 50 واحد قرص انا لسة مااشتريت العلاج قولت اسأل حضرتكم . مع العلم اول زواجى حلمت حلم وحش انا وزوجتى ومن ساعتها كنت بخاف من العفاريت والجن وعلي طول بالى مشغول بيهم وخايف منهم لكن من ساعت الموقف الاخير فجأة اختفوا من دماغى ومش خايف من اي حاجة وكنت اخاف اقعد لوحدى في اي منزل اسف علي الاطالة شكرا في نفس اليوم اشعر ان الاشياء غريبة انظر الي المنزل والشارع وكل شئ اقول لنفسي انا فين اية اللي بيحصل وابقي عاوز اكسر الدنيا وتاتيني خنقة جامدة اوي واري تشويش علي الرؤية وما النظام العلاجي والجرعات لهذة الادوية لاني اعمل سائق ولا استطيع الذهاب للدكتور لسبب الحالات الماديةاستعمل ادوية الان فقط للفتق في الحجاب الحاجز ليس استعمل اي ادوية للنفسية.
  • رد المستشار

    يمكنك التعرف على السيرة الذاتية للمستشار وإستشاراتة السابقة بالضغط على أسم المستشار

  • 2016-05-26

    د. وائل فاضل علي

    (بسم الله الرحمن الرحيم)
    الأخ الفاضل:
    السلام عليكم ورحمة الله وبركاته
    بالنسبة للحالة التي أشرت إليها فهي حالة من حالات [الاضطراب النفسي] التي يمكن أن تحدث للفرد وتحدث لديه مثل هذه الأعراض التي ذكرت والتي تدفع بالفرد أحيانا لكي يكون عصبي المزاج ويفقد التركيز أحيانا لأنه وكما أشرت لا يعرف ماذا أصابه وهل هو نائم أم صاحي؟ .
    ما هو جيد هو أنك على علم بحالتك وهذا شيء مهم وواعي لها لذا أرجو منك محاولة العمل من خلال نفسك وبنفسك من أجل التغلب عليها وابدأ من مخاطبة تلك المشاعر التي تتولد مع الأفكار بأنك إنسان سليم واعي وصاحي وعليك العمل والهدوء فتكرار الكلام من قبل النفس أفضل من كلام الآخرين له وهذا جانب أما الآخر فهو ما يتعلق بالدواء فهو دواء جيد للقلق وبعض الاضطرابات التي وصفتها والدجماتيل الجرعات الصغيرة لا تسبب آثارا وأنت تأخذ نصف حبة فهي جيدة ورغم أن له آثار جانبية في الجرعات الكبيرة ويمكن تجربة ذلك بأخذ الجرعة المحددة لك من قبل الطبيب وتجربتها في يوم عطلة وكذا الحال بالنسبة إلى علاج الروسترال .
    المهم ما أود قوله أن الدواء يعالج النتائج وعليك بالعلاج النفسي أن رأيت أن هناك حاجة له فيما بعد ولكن ابدأ بوصفة الطبيب أولا، وكما قلت لحضرتك أن هذه حالة نفسية وعليك التحدث لنفسك والاقتناع بها وأنها ستزول وتخف تدريجيا أن ألتزمت بالعلاج وبعض الجلسات .
    وما لا أعرف هو هل هناك أصوات أو صور تراها؟، فإن كانت كذلك فأرجو منك العودة للطبيب وإخباره فورا بها وأن لا يوجد أي صور أو هلاوس سمعية أو بصرية فهذه -إن شاء الله- تكون كافية مع مراقبة ومراجعة الطبيب .
    كل الأمنيات لك بالشفاء وتوكل على الله .
    • مقال المشرف

    إذا ارتاح الوالد.. تعب الولد

    "إذا ارتاح الوالد تعب الولد، وإذا تعب الوالد ارتاح الولد"، سمعت هذه العبارة من بعض كبار السن كثيرًا، وقد تجد أحدهم يبني عليها مواقف حياتية كبرى، بل يحكيها ب

      استطلاع الرأي

    هل تؤيد فعالية الأستشارة الاليكترونية في حل المشكلات؟
  • نعم
  • أحياناً
  • لا
    • المراسلات